Thursday, December 17, 2009

Blogging the revolution: Truth or fiction

There are a group of people, primarily based in the US, that are seeking to silence critics and debate about the events of 2004 and the so called orange revolution.

They are the same small group of Yushchenko supporters that are renowned for ganging up on anyone who opposes their political point of view. At first they attacked anyone that questioned the events supporting 2004 but of late they have been out to attack those who were previously considered part of the "gang" comrades in arms. The battle lines have been redrawn and the Yushchenko supporters have turned on supporters of Yulia Tymoshenko in what is shaping up to be a night of the long knives with each group seeking revenge for betrayal and deceit.

No doubts once the Presidential election is out of the way disclosure of events past will be pouring out as each team begins a purge from within.

The "Orange revolution was a well executed and well planned media campaign event. Sure there were those who stood up for the principle of democracy, truth and righteousness. If you were told that the election was stolen and the only option was to protest, I too would be in the streets seeking justice. But the lynch mob approach is not always based on fact or truth.

The 2004 presidential election was always going to be close. The Parliamentary elections that followed demonstrated the extent of the divide and reflected the same results as the 2004 Presidential elections.

Yushchenko has been in office for five years yet he has failed to unite Ukraine and has failed to address a number of issues and allegations that were paramount to the Orange protest movement. Could it be the reason he has not pursued this issue is that close examination and the evidence does not support the extent of the allegations?

If the evidence exist supporting allegations of vote rigging and election fraud then it needs to be spelt out in detail and those responsible brought to account? Equally if the evidence can not be substantiated then questions must be asked as to those making the allegations.

It's been five years since Yushchenko was elected and his term of office has only served to undermine democracy, rule of law and stability in Ukraine.



The Truth is out there.


Andrew Gavin Marshall has written an interesting article published by Global Research Canada.

- Extract below-

The [Orange] revolution is portrayed in the western media as popular democratic revolutions, in which the people of these respective nations demand democratic accountability and governance from their despotic leaders and archaic political systems. However, the reality is far from what this Utopian imagery suggests. Western NGOs and media heavily finance and organize opposition groups and protest movements, and in the midst of an election, create a public perception of vote fraud in order to mobilize the mass protest movements to demand “their” candidate be put into power. It just so happens that “their” candidate is always the Western US-favoured candidate, whose campaign is often heavily financed by Washington; and who proposes US-friendly policies and neoliberal economic conditions. In the end, it is the people who lose out, as their genuine hope for change and accountability is denied by the influence the US wields over their political leaders.

Ukraine

In 2004, Ukraine went through its “Orange Revolution,” in which opposition and pro-Western leader Viktor Yushchenko became President, defeating Viktor Yanukovych. As the Guardian revealed in 2004, that following the disputed elections (as happens in every “colour revolution”), “the democracy guerrillas of the Ukrainian Pora youth movement have already notched up a famous victory - whatever the outcome of the dangerous stand-off in Kiev,” however, “the campaign is an American creation, a sophisticated and brilliantly conceived exercise in western branding and mass marketing that, in four countries in four years, has been used to try to salvage rigged elections and topple unsavoury regimes.”

The author, Ian Traynor, explained that, “Funded and organised by the US government, deploying US consultancies, pollsters, diplomats, the two big American parties and US non-government organisations, the campaign was first used in Europe in Belgrade in 2000 to beat Slobodan Milosevic at the ballot box.” Further, “The Democratic party's National Democratic Institute, the Republican party's International Republican Institute, the US state department and USAid are the main agencies involved in these grassroots campaigns as well as the Freedom House NGO” and the same billionaire financier involved in Georgia’s Rose Revolution. In implementing the regime-change strategy, “The usually fractious oppositions have to be united behind a single candidate if there is to be any chance of unseating the regime. That leader is selected on pragmatic and objective grounds, even if he or she is anti-American.”

Traynor continues:

Freedom House and the Democratic party's NDI helped fund and organise the "largest civil regional election monitoring effort" in Ukraine, involving more than 1,000 trained observers. They also organised exit polls. On Sunday night those polls gave Mr Yushchenko an 11-point lead and set the agenda for much of what has followed.

The exit polls are seen as critical because they seize the initiative in the propaganda battle with the regime, invariably appearing first, receiving wide media coverage and putting the onus on the authorities to respond.


The final stage in the US template concerns how to react when the incumbent tries to steal a lost election.


[. . . ] In Belgrade, Tbilisi, and now Kiev, where the authorities initially tried to cling to power, the advice was to stay cool but determined and to organise mass displays of civil disobedience, which must remain peaceful but risk provoking the regime into violent suppression.[5]

As an article in the Guardian by Jonathan Steele explained, the opposition leader, Viktor Yushchenko, who disputed the election results, “served as prime minister under the outgoing president, Leonid Kuchma, and some of his backers are also linked to the brutal industrial clans who manipulated Ukraine's post-Soviet privatization.” He further explained that election rigging is mainly irrelevant, as “The decision to protest appears to depend mainly on realpolitik and whether the challengers or the incumbent are considered more ‘pro-western’ or ‘pro-market’.” In other words, those who support a neoliberal economic agenda will have the support of the US-NATO, as neoliberalism is their established international economic order and advances their interests in the region.

Moreover, “In Ukraine, Yushchenko got the western nod, and floods of money poured in to groups which support him, ranging from the youth organisation, Pora, to various opposition websites. More provocatively, the US and other western embassies paid for exit polls.” This is emblematic of the strategic importance of the Ukraine to the United States, “which refuses to abandon its cold war policy of encircling Russia and seeking to pull every former Soviet republic to its side.”[6]

One Guardian commentator pointed out the hypocrisy of western media coverage: “Two million anti-war demonstrators can stream though the streets of London and be politically ignored, but a few tens of thousands in central Kiev are proclaimed to be ‘the people’, while the Ukrainian police, courts and governmental institutions are discounted as instruments of oppression.” It was also explained that, “Enormous rallies have been held in Kiev in support of the prime minister, Viktor Yanukovich, but they are not shown on our TV screens: if their existence is admitted, Yanukovich supporters are denigrated as having been ‘bussed in’. The demonstrations in favour of Viktor Yushchenko have laser lights, plasma screens, sophisticated sound systems, rock concerts, tents to camp in and huge quantities of orange clothing; yet we happily dupe ourselves that they are spontaneous.”[7]

In 2004, the Associated Press reported that, “The Bush administration has spent more than $65 million in the past two years to aid political organizations in Ukraine, paying to bring opposition leader Viktor Yushchenko to meet U.S. leaders and helping to underwrite an exit poll indicating he won last month's disputed runoff election.” The money, they state, “was funneled through organizations such as the Eurasia Foundation or through groups aligned with Republicans and Democrats that organized election training, with human rights forums or with independent news outlets.” However, even government officials “acknowledge that some of the money helped train groups and individuals opposed to the Russian-backed government candidate.”

The report stated that some major international foundations funded the exit polls, which according to the incumbent leader were “skewed.” These foundations included “The National Endowment for Democracy, which receives its money directly from Congress; the Eurasia Foundation, which receives money from the State Department, and the Renaissance Foundation,” which receives money from the same billionaire financier as well as the US State Department. Since the State Department is involved, that implies that this funding is quite directly enmeshed in US foreign policy strategy. “Other countries involved included Great Britain, the Netherlands, Switzerland, Canada, Norway, Sweden and Denmark.” Also involved in funding certain groups and activities in the Ukraine was the International Republican Institute and the National Democratic Institute, which was chaired by former Secretary of States Madeline Albright at the time.[8]

Mark Almond wrote for the Guardian in 2004 of the advent of “People Power,” describing it in relation to the situation that was then breaking in the Ukraine, and stated that, “The upheaval in Ukraine is presented as a battle between the people and Soviet-era power structures. The role of western cold war-era agencies is taboo. Poke your nose into the funding of the lavish carnival in Kiev, and the shrieks of rage show that you have touched a neuralgic point of the New World Order.”

Almond elaborated:

"Throughout the 1980s, in the build-up to 1989's velvet revolutions, a small army of volunteers - and, let's be frank, spies - co-operated to promote what became People Power. A network of interlocking foundations and charities mushroomed to organise the logistics of transferring millions of dollars to dissidents. The money came overwhelmingly from NATO states and covert allies such as "neutral" Sweden.

[ ...] The hangover from People Power is shock therapy. Each successive crowd is sold a multimedia vision of Euro-Atlantic prosperity by western-funded "independent" media to get them on the streets. No one dwells on the mass unemployment, rampant insider dealing, growth of organised crime, prostitution and soaring death rates in successful People Power states.

As Almond delicately put it, “People Power is, it turns out, more about closing things than creating an open society. It shuts factories but, worse still, minds. Its advocates demand a free market in everything - except opinion. The current ideology of New World Order ideologues, many of whom are renegade communists, is Market-Leninism - that combination of a dogmatic economic model with Machiavellian methods to grasp the levers of power.”[9]

As Mark MacKinnon reported for the Globe and Mail, Canada, too, supported the efforts of the youth activist group, Pora, in the Ukraine, providing funding for the “people power democracy” movement. As MacKinnon noted, “The Bush administration was particularly keen to see a pro-Western figure as president to ensure control over a key pipeline running from Odessa on the Black Sea to Brody on the Polish border.” However, “The outgoing president, Leonid Kuchma, had recently reversed the flow so the pipeline carried Russian crude south instead of helping U.S. producers in the Caspian Sea region ship their product to Europe.” As MacKinnon analyzes, the initial funding from western nations came from Canada, although this was eventually far surpassed in amount by the United States.

Andrew Robinson, Canada’s ambassador to Ukraine at the time, in 2004, “began to organize secret monthly meetings of Western ambassadors, presiding over what he called "donor co-ordination" sessions among 28 countries interested in seeing Mr. Yushchenko succeed. Eventually, he acted as the group's spokesman and became a prominent critic of the Kuchma government's heavy-handed media control.” Canada further “invested in a controversial exit poll, carried out on election day by Ukraine's Razumkov Centre and other groups, that contradicted the official results showing Mr. Yanukovich had won.” Once the new, pro-Western government was in, it “announced its intention to reverse the flow of the Odessa-Brody pipeline.”[10]

Again, this follows the example of Georgia, where several US and NATO interests are met through the success of the “colour revolution”; simultaneously preventing Russian expansion and influence from spreading in the region as well as advancing US and NATO control and influence over the major resources and transport corridors of the region.

Daniel Wolf wrote for the Guardian that, “For most of the people gathered in Kiev's Independence Square, the demonstration felt spontaneous. They had every reason to want to stop the government candidate, Viktor Yanukovich, from coming to power, and they took the chance that was offered to them. But walking through the encampment last December, it was hard to ignore the evidence of meticulous preparation - the soup kitchens and tents for the demonstrators, the slickness of the concert, the professionalism of the TV coverage, the proliferation of the sickly orange logo wherever you looked.” He elaborated, writing, “the events in the square were the result of careful, secret planning by Yushchenko's inner circle over a period of years. The true story of the orange revolution is far more interesting than the fable that has been widely accepted.”

Roman Bessmertny, Yushchenko's campaign manager, two years prior to the 2004 elections, “put as many as 150,000 people through training courses, seminars, practical tuition conducted by legal and media specialists. Some attending these courses were members of election committees at local, regional and national level; others were election monitors, who were not only taught what to watch out for but given camcorders to record it on video. More than 10,000 cameras were distributed, with the aim of recording events at every third polling station.” Ultimately, it was an intricately well-planned public relations media-savvy campaign, orchestrated through heavy financing. Hardly the sporadic “people power” notion applied to the “peaceful coup” in the western media.[11]

The Times further reported that:

"American money helps finance civil society centers around the country where activists and citizens can meet, receive training, read independent newspapers and even watch CNN or surf the Internet in some. The N.D.I. [National Democratic Institute] alone operates 20 centers that provide news summaries in Russian, Kyrgyz and Uzbek.

The United States sponsors the American University in Kyrgyzstan, whose stated mission is, in part, to promote the development of civil society, and pays for exchange programs that send students and non-governmental organization leaders to the United States. Kyrgyzstan's new prime minister, Kurmanbek Bakiyev, was one.

All of that money and manpower gave the coalescing Kyrgyz opposition financing and moral support in recent years, as well as the infrastructure that allowed it to communicate its ideas to the Kyrgyz people."

As for those “who did not read Russian or have access to the newspaper listened to summaries of its articles on Kyrgyz-language Radio Azattyk, the local United States-government financed franchise of Radio Free Europe/Radio Liberty.” Other “independent” media was paid for courtesy of the US State Department.[12]

As the Wall Street Journal revealed prior to the elections, opposition groups, NGOs and “independent” media in Kyrgyzstan were getting financial assistance from Freedom House in the US, as well as the US Agency for International Development (USAID). The Journal reported that, “To avoid provoking Russia and violating diplomatic norms, the U.S. can't directly back opposition political parties. But it underwrites a web of influential NGOs whose support of press freedom, the rule of law and clean elections almost inevitably pits them against the entrenched interests of the old autocratic regimes.”

As the Journal further reported, Kyrgyzstan “occupies a strategic location. The U.S. and Russia both have military bases here. The country's five million citizens, mostly Muslim, are sandwiched in a tumultuous neighborhood among oil-rich Kazakhstan, whose regime tolerates little political dissent; dictatorial Uzbekistan, which has clamped down on foreign aid groups and destitute Tajikistan.”

In the country, a main opposition NGO, the Coalition for Democracy and Civil Rights, gets its funding “from the National Democratic Institute for International Affairs, a Washington-based nonprofit funded by the U.S. government, and from USAID.” Other agencies reported to be involved, either through funding or ideological-technical promotion (see: propaganda), are the National Endowment for Democracy (NED), the Albert Einstein Institute, Freedom House, and the US State Department.[13]

President Askar Akayev of Kyrgyzstan had referred to a “third force” gaining power in his country. The term was borrowed from one of the most prominent US think tanks, as “third force” is:

"... which details how western-backed non-governmental organisations (NGOs) can promote regime and policy change all over the world. The formulaic repetition of a third "people power" revolution in the former Soviet Union in just over one year - after the similar events in Georgia in November 2003 and in Ukraine last Christmas - means that the post-Soviet space now resembles Central America in the 1970s and 1980s, when a series of US-backed coups consolidated that country's control over the western hemisphere."

As the Guardian reported:

"Many of the same US government operatives in Latin America have plied their trade in eastern Europe under George Bush, most notably Michael Kozak, former US ambassador to Belarus, who boasted in these pages in 2001 that he was doing in Belarus exactly what he had been doing in Nicaragua: "supporting democracy".

Further:

"The case of Freedom House is particularly arresting. Chaired by the former CIA director James Woolsey, Freedom House was a major sponsor of the orange revolution in Ukraine. It set up a printing press in Bishkek in November 2003, which prints 60 opposition journals. Although it is described as an "independent" press, the body that officially owns it is chaired by the bellicose Republican senator John McCain, while the former national security adviser Anthony Lake sits on the board. The US also supports opposition radio and TV."[14]

So again, the same formula was followed in the Central Asian Republics of the former Soviet Union. This US foreign-policy strategy of promoting “soft revolution” is managed through a network of American and international NGOs and think tanks. It advances NATO and, in particular, US interests in the region.


Conclusion

The soft revolutions or “colour revolutions” are a key stratagem in the New World Order; advancing, through deceptions and manipulation, the key strategy of containing Russia and controlling key resources. This strategy is critical to understanding the imperialistic nature of the New World Order, especially when it comes to identifying when this strategy is repeated; specifically in relation to the Iranian elections of 2009.

This essay outlined the US-NATO imperial strategy for entering the New World Order, following the break-up of the Soviet Union in 1991. The primary aim was focused on encircling Russia and China and preventing the rise of a new superpower. The US was to act as the imperial hegemon, serving international financial interests in imposing the New World Order. Part 2 outlined the US imperial strategy of using “colour revolutions” to advance its interests in Central Asia and Eastern Europe, following along the overall policy outlined in Part 1, of containing Russia and China from expanding influence and gaining access to key natural resources.


Endnotes

[1] Michael Dobbs, U.S. Advice Guided Milosevic Opposition. The Washington Post: December 11, 2000: http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A18395-2000Dec3?language=printer

[2] Roger Cohen, Who Really Brought Down Milosevic? The New York Times: November 26, 2000: http://www.nytimes.com/2000/11/26/magazine/who-really-brought-down-milosevic.html?sec=&spon=&pagewanted=1

[3] Mark MacKinnon, Georgia revolt carried mark of Soros. The Globe and Mail: November 23, 2003: http://www.markmackinnon.ca/dispatches_georgia3.html

[4] Mark MacKinnon, Politics, pipelines converge in Georgia. The Globe and Mail: November 24, 2003: http://www.markmackinnon.ca/dispatches_georgia2.html

[5] Ian Traynor, US campaign behind the turmoil in Kiev. The Guardian: November 26, 2004: http://www.guardian.co.uk/world/2004/nov/26/ukraine.usa

[6] Jonathan Steele, Ukraine's postmodern coup d'etat. The Guardian: November 26, 2004: http://www.guardian.co.uk/world/2004/nov/26/ukraine.comment

[7] John Laughland, The revolution televised. The Guardian: November 27, 2004: http://www.guardian.co.uk/media/2004/nov/27/pressandpublishing.comment

[8] Matt Kelley, U.S. money has helped opposition in Ukraine. Associated Press: December 11, 2004: http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20041211/news_1n11usaid.html

[9] Mark Almond, The price of People Power. The Guardian: December 7, 2004: http://www.guardian.co.uk/world/2004/dec/07/ukraine.comment

[10] Mark MacKinnon, Agent orange: Our secret role in Ukraine. The Globe and Mail: April 14, 2007: http://www.markmackinnon.ca/dispatches_ukraine4.html

[11] Daniel Wolf, A 21st century revolt. The Guardian: May 13, 2005: http://www.guardian.co.uk/world/2005/may/13/ukraine.features11

[12] Craig S. Smith, U.S. Helped to Prepare the Way for Kyrgyzstan's Uprising. The New York Times: March 30, 2005: http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9806E4D9123FF933A05750C0A9639C8B63&sec=&spon=&pagewanted=all

[13] Philip Shishkin, In Putin's Backyard, Democracy Stirs -- With U.S. Help. The Wall Street Journal: February 25, 2005: http://www.iri.org/newsarchive/2005/2005-02-25-News-WSJ.asp

[14] John Laughland, The mythology of people power. The Guardian: April 1, 2005: http://www.guardian.co.uk/world/2005/apr/01/usa.russia


Andrew Gavin Marshall is a Research Associate with the Centre for Research on Globalization (CRG). He is currently studying Political Economy and History at Simon Fraser University.

0 Comments: